maandag 26 augustus 2013

smaakoptimalisatie: pastasaus met kreeft

Zo nu en dan krijgen we van mijn broer een Tupperwarebakje, zodat we ook even kunnen proeven van een van zijn ´experimenten´. De meningen over die experimenten lopen sterk uiteen, want hij noemt ze zelf meestal ´nog niet helemaal goed gelukt´, terwijl wij steevast stuiterend aan tafel zitten en het ´geweldig´ vinden. De laatste sample bevatte: pasta met kreeft. Die was zo subliem dat ik ´m vorige week heb geprobeerd na te maken.
Op verzoek van m'n broer ga ik het recept hier niet prijsgeven. Dus volsta ik met het noemen van een belangrijke truc waarmee je alle smaak uit de kreeft concentreert: na het schoonmaken moet je de schalen, scharen en poten bewaren. Ikzelf gebruik de kop en het gedeelte vlak daarachter niet omdat dat te sterk en ziltig smaakt. Dit heb ik vervolgens geflambeerd met wat whisky. Ik had alleen nog een klein beetje Lagavulin in huis, eigenlijk te duur voor dit doel, maar de smaak werd daardoor wel erg bijzonder. Daarna de schalen verder opgebakken met wat ui en tomaten. Afblussen met witte wijn en deze brei door de zeef duwen. En daarna gaat alles opnieuw in de hapjespan en wordt alles wederom opgebakken, afblust en weer door de zeef gedaan. Pas daarna worden de schalen en poten weggegooid. De saus die hieruit is ontstaan wordt nog wel verder opgewerkt (uiteraard gaat het vlees van de kreeft er doorheen), maar de smaakt is nu al zo goed, dat het eigenlijk niet meer stuk kan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten